Hogyan alapítsunk céget?

Nagyon fontos számomra a divat, az öltözködés témája. Kislány koromtól kezdve érdekelnek a ruhák, szeretek csinosan felöltözni, és odafigyelni arra, hogy mi áll jól nekem. A barátnőim is gyakran kérnek tőlem tanácsokat ruhavásárláshoz, vagy az öltözékük kiválasztásához egy-egy különlegesebb alkalomra. Amikor befejeztem a gimnáziumot, nagyon tanácstalan voltam, mert nem tudtam hogy hol tanuljak tovább. Az osztálytársaim, barátaim mind határozott elképzelésekkel jelentkeztek az egyetemekre, és többé-kevésbé azt is tudták, mivel szeretnének foglalkozni a jövőben. Nekem azonban semmi ötletem nem volt, és elég kellemetlenül éreztem magam emiatt. Egészen addig, amíg az egyik barátnőm meg nem kérdezte: “De hát miért nem jelentkezel divatiskolába? Hiszen mindenki tudja, hogy milyen jó érzéked van hozzá!” Korábban sosem gondoltam arra, hogy a divatról tanulni is lehet. Szerettem és érdekelt egész életemben, de nem tekintettem rá úgy, mint egy esetleges jövőbeni foglalkozásra. Egyszerűen csak a mindennapjaim része volt, nem jutott az eszembe, hogy többet is kihozhatnék belőle. Barátnőmnek köszönhetően elkezdtem utánanézni a budapesti divatiskoláknak, és végül valóban ezek egyikében folytattam tanulmányaimat. Rajzolni mindig szerettem, és régebben rengeteg ruhát is terveztem szórakozásból otthon. A divatiskolában úgy éreztem magam, mint egy valóra vált álomban: a gyerekkori kedvenc hobbimat űzhettem az iskolában, és még elismeréseket is kaptam érte. Nagyon sok új dolgot tanultam meg; többek között varrás óránk is volt, ahol elsajátíthattuk, hogyan kell elkészíteni az általunk tervezett ruhadarabokat. Emellett tanultunk komolyabban rajzolni, tervezni-mintákat és formákat, valamint teljes ruhákat is, volt művészettörténet és photoshop óránk…nagyon élveztem, és sok új barátra tettem szert az itt töltött évek alatt. A záró vizsgánk alkalmával pedig egy igazi divatbemutatót szervezhettünk a saját magunk által tervezett és varrt darabok bemutatásával. A korábbi hobbiból komoly szenvedély lett, és hamarosan elkezdtem azon gondolkozni, hogy hogyan alapíthatnék saját vállalkozást. Két dolog érdekelt elsősorban: az egyik a divattervezés és a saját ruháim eladása, a másik a stílustanácsadás volt. Ha önállóan, saját erőmből szeretném megvalósítani ezeket, mindkét esetben szükségem lehet arra, hogy legyen egy saját, vagy barátokkal együtt alapított vállalkozásom. Egyik nap fel is mentem a netre, hogy utánanézzek, hogyan lehet céget alapítani.

Egy grossoffice.hu nevű weboldalra bukkantam rá, amelyen rendkívül érthető leírásokat és hasznos információkat találtam. Ahogy megnyitottam a főoldalt, rögtön a “Cégalapítás TOP 10 hiba – a leggyakrabban elkövetett hibák” címmel találtam szembe magam. Igazán figyelemfelkeltőnek és ötletesnek találtam a honlap szerkesztői részéről, hogy ezt helyezték a kezdőoldalra. Nem csak egyszerűen felsorolják itt a hibákat, hanem magyarázatokkal, tanácsokkal is szolgálnak. Olvashatunk például a cég nevének helyes kiválasztásáról. Megtudhatjuk, hogy egy új cég nevének legalább három karakterrel el kell térnie a már meglévő vállalatok nevétől. Mivel ezt meglehetősen nehéz ellenőrizni, a legjobban akkor járunk, ha viszonylag hosszú cégnevet választunk. Egyébként a weboldalról elérhető egy cégnév generátor is, amely sokat segíthet ebben. Az alapításhoz szükségesek bizonyos okmányok, amelyeknek értelemszerűen érvényesnek kell lenniük. A gyakori hibák között az is megjelenik, hogy nem győződünk meg megfelelően a dokumentumok érvényességéről. Az sem jó ötlet, ha spórolás céljából a lehető legolcsóbb könyvelőre bízzuk a cégünket. Ha már arra szánjuk el magunkat, hogy megteszünk egy számunkra olyan fontos és nagy lépést, hogy cégalapításba kezdünk, nem érdemes egy olcsóbb könyvelő miatt elveszíteni az összes addigi belefektetett munkánkat és pénzünket. További probléma lehet, ha az alapító tagok nem teljesítik időben az alapítás utáni kötelező adminisztrációs feladatokat. A hibák felsorolása alatt gyakori kérdéseket is találhatunk, melyek olvasása esetleg segíthet a saját magunk által megfogalmazott kérdések megválaszolásában is. Itt fedeztem fel egy összehasonlítást a kft és a bt alapítása kapcsán. Ebben feltüntették a két cégforma előnyeit, hátrányait, lehetőségeit, és feltételeit. Számomra-többek között-új információ volt az is, hogy míg a kft alapításhoz akár egyetlen fő is elég, a bt alapítása már legalább két tagot igényel. A cégalapítás feltételeit szintén a gyakori kérdések között találtam meg. Megtudtam, hogy melyek azok a személyes okmányok, amelyeknek feltétlenül meg kell lenniük és bemutatásra kell kerülniük az indulásnál. A vállalat megalapításához szükség van egy ügyvédre is. A grossoffice.hu-n tudnak segíteni ebben, ha nincs még saját megbízható ügyvédünk. Az újdonsült cégnek szüksége van továbbá egy jogszerű székhelyre is. Az is nagyon fontos, hogy a székhelyen legyen cégtábla rajta a cégnévvel. Már a leggyakrabban elkövetett hibáknál láthattuk, hogy ezt sajnos sokan elmulasztják, ezzel kellemetlen helyzetbe hozva magukat-és természetesen a cégüket is.

Ahogy már az előbb is említettem, megtudtam, hogy a cégalapítás egyik alapvető feltétele a székhely. A weboldal székhelyszolgáltatással is foglalkozik, ezért át is léptem a főoldalról a “Székhelyszolgáltatás” címre, hogy bővebben elolvassam, mit jelent ez. Elsőnek a szolgáltatás árait tekintettem meg, amelyek jól láthatóan, nagy méretű betűkkel voltak kiírva az oldal tetején. Lejjebb megnézhettem azt is, hogy mit tud nyújtani a székhelyszolgáltató iroda a vállalatok számára. A legfontosabb, hogy üzleti címet biztosít, és a cég nevét elhelyezi a cégtáblán, a szabályoknak megfelelően. Emellett a beérkező küldemények kezelését, fogadását, és elektronikus archiválását is vállalják. A szerződést és a vállalat adatait természetesen titokként kezelik. Ezt a pontokba szedett, egyszerű és egyértelmű felsorolást követően az irodák pontos címeit és térképen megtekinthető elhelyezkedését láthatjuk. Ha a “Kapcsolat” feliratra kattintunk, az egyes irodákhoz tartozó telefonszámokat és nyitvatartási időket is elérhetjük. Továbbá központi számok szintén hívhatók. Ha nem szívesen beszélünk, és kényelmesebbnek tartjuk az online kommunikációt, erre is van lehetőség. Egy rövid adatlapot kell hozzá kitölteni, és már írhatjuk is az üzenetet.

Amennyiben már meglévő cégünk van, és módosítani szeretnénk, a weboldal ebben is hasznos segítséget tud nyújtani. Bemutatják az alapvető tudnivalókat, szabályokat a cégmódosítással kapcsolatban, valamint a folyamat pontos menetét is leírják tájékoztatásul. A honlapról megnyitható egy blog, amelyen székhelyszolgáltatással és egyéb cégügyekkel foglalkozó írások, hírek érhetők el. Számos érdekes és hasznos új információt sajátíthatunk el az olvasása során. Véleményem szerint ez egyaránt hasznos lehet azok számára, akik már jártasak a cégügyekben, és azok számára, akik semmilyen tudással nem rendelkeznek, de érdeklődnek a téma iránt.

Ha komolyabban érdekel minket a bt alapítása, érdemes elolvasni az ezzel kapcsolatos gyakori kérdéseket is. Itt megtudhatjuk, hogy melyek a bt alapítás feltételei, és hogyan történik ez a folyamat a gyakorlatban. Szó esik még a névválasztásról, ideiglenes tagokról, meglévő kft vagy bt melletti új bt alapításáról, a telephely és fióktelephely közti különbségekről, az induláshoz szükséges tőkéről… Azt is tanulmányozhatjuk, hogy mennyi időt vesz igénybe egy bt alapítása. Ennek tudatában sokkal könnyebben tervezhetünk előre.

Miután hosszasan böngésztem a honlapon, úgy éreztem, nagyon sok új tudás birtokába jutottam, és sokkal tisztábban láttam a jövőbeni lehetőségeimmel kapcsolatban. Azt hiszem, hogy bárkinek jó szívvel ajánlanám a grossoffice.hu-t, aki cégalapításon gondolkozik. Remélem, hogy egy napon az én divatcégem is sikeressé válik majd, és akkor ezt a történetet már interjúkon fogom elmesélni a TV-ben.